mandag den 9. april 2012

Fødselsdag for brormand

Så blev det brormands fødselsdag, og min mor og jeg var enige om at han oss sku ha en kage.
Han blev 30, så selvfølgelig skulle det være noget med peber. Han har også li købt ny motorcykel og den sku også med. Desuden var det midt i påsken, så lidt påskepynt sku der oss på.
Det lyder voldsomt med al den pynt, men sys den blev god og ikke for overdrevet.


Kagen er en mudcake med hindbær-mousse opsmurt med 1:1 chokoladeganache og overtrukket med fondant. Græsset er lavet i Royal Icing med en græs-tyl.


Her kan man lige se det nederste af peberkværnen, peberfrugterne og så en lille påskekylling.



Den lille påskehare er jeg ret glad for, sys den er så sød.



Og så er der motorcyklen. Det var noget af et arbejde at få den lavet, men sys den blev god. Den ligner ikke brormands, men den har de rigtige farver, og han var meget begejstret for den. Så den er kommet med hjem til Norge på udstilling i vitrineskabet ;o)



Motorcyklen inden den kom på kagen

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jeg står og skal lave en motorcykel kage, men jeg er virkelig på bar bund over, hvordan jeg skal få lavet motorcyklen. Har du en vejledning, man eventuelt kunne nasse? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.
      Jeg fandt ikke selv en vejledning til motorcyklen, og googlede derfor bare billeder af forskellige modeller, og kastede mig ud i det.
      Jeg startede med at lave hjulene, det bagerste bredest, hvor jeg satte en hvid fondantcirkel på hver sin side. Når dækkene var tørre nok til at kunne stå uden at blive "flade", malede jeg de hvide cirkler med sølvfarve og satte dækkene på højkant for at tørre. Til sidst satte jeg to sorte fondantcirkler ovenpå de sølvfarvede.
      Derefter lavede jeg skærmene ved at skære orange fondant ud så det passede i størrelse og form, og lagde dem til at tørre i den udstikker jeg havde brugt til hjulene.
      Selve stellet er bare en klump sort fondant der er formet som en slags trapez der vender på hovedet. Jeg formede kanterne, så de passede med hjulenes runding.
      Da alle delene var tørre, satte jeg dem sammen med en tandstik, og stillede cyklen på højkant, så jeg kunne forme tank og sæde.
      Til sidst blev alle de små dele formet, lygte, pynt og styr, og så blev de sat på.
      Jeg valgte at male dem med sølvfarve efter de var sat på cyklen, fordi farven røg af når jeg rørte ved det.
      Det er egentlig ikke så svært, men det tager bare rigtig lang tid fordi alle delene skal tørre før de kan sættes sammen. Jeg bryger ikke det der pulver til at blande i fondanten, fordi jeg synes det bliver sværere at arbejde med. Så jeg iregner altid lang tørretid til mine figurer.

      Slet